Hoe een verwoestende brand toch goed kan aflopen

“Zie je die drie gekleurde ‘huisjes’? Dat was het enige wat er nog stond. Daarachter was alles verwoest door de brand”, vertelt Koert Sterkenburg, van Vishandel Sterkenburg uit Lauwersoog me. Het verhaal start in oktober 2013 toen Koert besloot contact op te nemen met de adviseurs van VNV Risk. Een besluit wat er achteraf voor zorgde dat hij de brand te boven kwam.

Koert kwam in gesprek met de adviseur van VNV Risk uit zijn regio; Henk Stienstra en zijn collega van de binnendienst; Ramon Wolters. Koert: “Ik had ze gevraagd naar een aantal zakelijke verzekeringen te kijken en me te vertellen wat ze voor mij konden doen. Dat bleek heel interessant, dus heb ik ze gevraagd alles over te nemen.”

Om tot een goed advies te komen heeft Henk samen met Koert door zijn bedrijf gelopen. Hij wees hem ook op een aantal zaken die verzekeraars eisen. Voldoe je daar niet aan, kan dat gevolgen hebben voor het uitbetalen bij schade. Hoe waardevol dat advies was, ondervond Koert een paar maanden later. ”Op 10 september 2014 om 10.00 uur ’s ochtends vlogen we in de fik. We zaten aan de overkant van de winkel te vergaderen over de Dag van de Garnaal, toen we ineens zwarte rook uit het dak zagen stijgen. Gelukkig waren er op dat moment geen mensen binnen. Het was al snel een grote brand. De brandweer kreeg het vuur niet geblust, omdat ze de brandhaard niet konden vinden. Alle brandweercorpsen uit de omgeving zijn opgeroepen. Er is zelfs groot-watertransport uit Groningen gekomen. Op dat stukje van de voorgevel na, is ons hele bedrijf die dag verwoest.”

brand sterkenburgHenk zat bij Ramon op kantoor toen hij op het nieuws hoorden van de brand. Henk: “We zijn samen in de auto gestapt en ernaar toe gereden. Van veraf zag ik al dikke zwarte rook in de lucht. Het is echt verschrikkelijk om te zien hoe vernietigend brand is. Ze waren een paar jaar daarvoor volledig gerenoveerd. Alles was net nieuw! En dan ligt in een paar uur tijd je hele bedrijf in de as.”

De dagen erna is er veel contact geweest tussen Koert en VNV Risk. “Als ik een vraag had, belde ik Ramon en die loste het dan op. Hij heeft me heel veel werk uit handen genomen!” Ramon beaamt dat het veel werk is geweest: ”Er komt veel kijken bij zo’n grote schade. Het belangrijkste is natuurlijk dat alle schade vergoed wordt én zo snel mogelijk. Voor mij zijn dat de momenten om te bewijzen dat we waarmaken wat we beloven. Ik had geregeld dat Koert alle facturen naar één adres kon sturen en dat hij voldoende voorschot had om betalingen te kunnen doen. De hele administratieve afhandeling heb ik voor mijn rekening genomen, daar heeft Koert geen omkijken naar gehad. Even dreigde een deel van de schade niet vergoed te worden, maar ik kon het taxatierapport overleggen wat opgesteld was tijdens de overstap naar ons. Daarmee kreeg ik ook die schade volledig uitbetaald. Tussendoor zijn Henk en ik nog een paar keer gaan kijken bij de bouw en uiteindelijk hebben we ook het nieuwe pand weer goed verzekerd.“

Koert had in de periode dat hij dicht was zijn klanten via social media op de hoogte gehouden van de vorderingen, want je loopt in die periode niet alleen inkomsten mis, de kans bestaat dat je klanten kwijt raakt omdat die naar een ander gaan. Gelukkig bleek voor Vishandel Koert het tegendeel waar. Koert: “We hebben veel positieve reacties gekregen. De heropening heeft, zonder dat wij het wisten, bijzonder veel aandacht gekregen in de pers. Het kwam zelfs op het nieuws van RTV Noord en Omroep Friesland. Vanaf dag 1 waren de klanten weer terug en we hebben zelfs beter gedraaid dan het jaar ervoor. Ik ben er ook erg blij mee dat ik al het personeel heb kunnen behouden. In de periode dat we dicht waren konden we ze doorbetalen vanuit de verzekering. Dus toen we weer open gingen, deden we dat met ons eigen team. Dat is zoveel waard!”

VNV Risk is een onderdeel van VSP Risk, speciaal ingericht voor de leden van de VNV. Ben je lid van VNV en wil je ook kennis maken met de adviseurs van VNV Risk? Bel dan naar (030) 2848618 of mail naar info@risk.visspecialisten.nl